Tuesday, July 07, 2009

meru


5 tahun dulu kalau disebut meru memang aku tak tau kat mana. Nama meru tu pun pertama kali dengar. Kalau kapar pernah 2-3 kali setahun. Jadi bila aku dapat jodoh orang meru. Rasanya aneh sekali.

5 tahun dulu meru adalah sebuah pekan kecil. Ada sebuah petronas, sebuah seben E, kebanyakkan kedai adalah kayu dan masjid juga kayu. Pekan kecil dipenuhi bangsa cina berdagang dan dikelilingi kampung melayu bercucuk tanam.

Nak ke meru dari shah alam melalui jalan kampung yang dipenuhi pohon besar yang meredup jalan. Kalau hujan ditengah rempit tak payah teduh kat bastop. Jalan je sebab pokok besar tu dah ambik air hujan tu dulu. Kalau balik malam lepas dating memang seram lalu situ. Dengan lampu jalan takde. Pohon besar. Ladang kelapa sawit. Ada banglo tinggal kat tepi jalan. Memang mendebarkan la.

Awal tahun perkahwinan aku menyewa di jalan nenas. Dan kampung ini pun sikit-sikit berevolusi. Dah ada taman perumahan. Pasar malam pun bertambah hari. Indon pun makin ramai. Jalan pun banyak dah berturap dan ada masjid batu.

Seronoknya duduk di sini adalah kerana kampungnya. Boleh merayap tak pakai helmet. Malam-malam sejuk macam kat genting. Damai nyaman dan sunyi. Kampung..kan bukan coket. Pagi-pagi boleh lepak kedai epol layan teh o dan roti canai. Geng ngan pakcik-pakcik yang sama melepak dari subuh.

Petang layan rempit motor ngan gadis kampung dengan seluar pendeknya. Itu belum kira aktiviti pancing udang, main futsal, bola padang. Malam-malam bleh lepak tengok bola kat kedai. Pasar malam hampir setiap malam di meru, bkt kapar, tmn datuk bandar. Layan sate pun sedap kat dewan, tak pun depan rhb. Kalau azan magrib tu boleh dengar 2-3 surau serentak. Belum kira ceramah kat masjid, pengajian kat surau situ, tazkirah surau ini. Tetiap malam meriah.

Roadblok? Jarang la. Kalau ada pun tau camne nak mengelak dari bertembung. Nak ke pekan je ada seribu jalan kampung. Di sini adalah kampung jawa. Aku orang melayu dan masalah bahasa pasti ada. Bila cakap melayu pasti dicop orang luar. Tapi selepas 5 tahun memang ramai orang luar berhijrah kesini. Ada berdagang, ada mastautin, ada bercinta, pelbagai.

Dan selepas 5 tahun aku masih di sini dan kampung ini terus berevolusi. Sudah ada shell dan bhp. Sudah ada 2 seben E. Kedai kayu habis terbakar berganti batu. Rumah tingkat makin meninggi. Pohon rendang bertukar jalan. Ladang sawit dah jadi setia alam. Ada hentian bas disini. Dulu membeli ubat gigi di kedai kayu, kini ada tesco. Nak merasa kentang di kedai badut pun dah dekat. Depan masjid pun dah ada alam golek. Jambu 88 pun ada. Sempang 4 pun dh besar. Runtuh gak la dinding kedai roti canai naz sebab nak besarkan simpang. Masjid lama dah jadi kedai bundle. Benteng pun dah banyak kedai tutup, harap kat dewan je.

Tu belum cerita meru blackout sebab pencawang meletup. Indon mati kena tikam depan shell. Jalan paip tenggelam bila hujan lebat. Asal 1 April mesti jem teruk kat meru sebab orang cina lawat kubur. Kilang busuk sebelah sekolah menengah terus tutup bila karam singh walia buat report pencemaran. Rumah mak aku rentung terbakar. Eksiden kat simpang empat. Banyak la lagi.

Yang terbaiknya lagi. kampung meru pun dah ada website. Orang jalan nenas buatkan. http://kgmeru.com/ korang ada masa lawatlah. aku tengok takde apa pun.

kredit : gambar atas tu deret kedai kayu sebelum terbakar.

1 comment:

  1. wah...nostalgia juga..aku asal org meru tp hijrah ke kl.

    ReplyDelete